Hvad er lokal SEO?
Lokal SEO en metode, der optimerer din virksomheds tilstedeværelse i lokale søgninger på Google i et geografisk afgrænset område nær din virksomhed.
Lokal SEO er vigtigt, hvis din virksomhed sørger lokale kunder og ønsker, at potentielle kunder nemt skal kunne finde virksomheden i Googles lokale søgeresultater (SERP).
Da over 40% af alle søgninger på Google har et lokalt fokus, er lokal SEO afgørende, hvis din virksomhed ønsker mere synlighed og flere kunder i lokalområdet.
Hvorfor er lokal SEO vigtigt for din virksomhed?
Lokal SEO er vigtigt, fordi lokal SEO-optimering øger kendskabet til din virksomhed og øger trafikken til din hjemmeside. I talrige undersøgelser er SEO-optimering kåret, som en af de mest cost-effektive marketingkanaler.
Fordelene er:
- Lokal tilstedeværelse øger brand awareness – Synlighed i Googles lokale søgeresultater øger kendskabet til din virksomhed, produkter og services
- Synlighed i lokale søgninger – Med visninger i Googles lokale søgeresultater bliver din virksomhed set, og det gør det nemmere for brugerne at finde din placering, telefonnummer og åbningstider
- Trafik – Jo flere besøgende på din hjemmeside, desto flere konverteringer, flere kunder og ultimativt en bedre omsætning
Hvorfor er lokal SEO effektivt?
Lokal SEO er effektivt, fordi kunden ofte er nået langt i købsbeslutningen, når der foretages målrettede søgninger på specifikke produkter eller ydelser i lokalområdet.
Lokale søgninger er ofte baseret på “her og nu” behov, altså at kunden er ivrig efter at foretage købet med det samme og vil typisk søge efter:
- Et specifikt produkt / ydelse
- Adresse og bruger Google Map til at vise vej
- Åbningstider
- Anmeldelser
- Udvalg af lokale udbydere
Hvis din virksomhed ikke kommer frem i de lokale søgeresultater, handler kunderne hos dine konkurrenter.
Virksomhederne bruger også søgemaskinerne
Når forbrugerne søger efter en produkt eller ydelse, gør de det oftest via søgninger på Google, hvis markedsandel på verdensplan er over 90% (Kilde: Global Stats, august 2024).
Det samme gør sig gældende for virksomhederne. Når B2B-indkøbere foretager indkøb på nettet, finder de virksomheder i Googles søgeresultater (SERP).
Hvordan fungerer lokal SEO egentligt?
Lokal søgemaskineoptimering fungerer ved, at dine potentielle kunder foretager lokale søgninger. De søger sandsynligvis på et søgeord eller frase samt en by som f.eks. “tandlæge Virum”, “advokat i Virum” eller “advokat nær mig”.
Eller blot på ordet f.eks. “fysioterapeut”, hvor Google på baggrund af brugerens ip-adresse viser lokale søgninger
Så hvis din virksomhed er lokalt orienteret, bør local SEO, som det også kaldes, have dit fokus.
Her i artiklen giver jeg konkrete tips til, hvordan din virksomhed kan blive mere synlig i lokale søgninger i Google.
Hvordan virker lokal SEO?
Som udgangspunkt virker lokal søgning på samme vis som “normal SEO”. Når du foretager en søgning, scanner Google indekset og viser de bedste resultater. Lokal SEO hjælper Google med forstå, hvor din virksomhed ligger, og hvad den tilbyder
Dog er lokal søgemaskineoptimering en smule anderledes, fordi Google bruger andre rangerende faktorer til at vise lokale søgeresultater:
- Relevans – Hvor godt virksomheden matcher, det brugerne søger efter
- Afstand – Lokationen, hvorfra brugerne søger og din virksomheds placering
- Kendskab – Hvor kendt og anmeldt er din virksomhed
Googles MAP-pack
Lokal SEO vises med Googles “MAP” består af et sæt af 3 søgeresultater fra:
- Google kort (Google MAP)
- Visning af lokale forretninger eller virksomheder (Googles Biz søgeresultater fra”NAP”)
- Organiske søgeresultater
Hvis du f.eks. søger på “Pizza Virum“, vil søgeresultaterne vise Googles “MAP Pack” i toppen af søgeresultaterne.
Lokal SEO-tjekliste
1. Opret profil på Google Business Profile
Du skal oprette en virksomhedsprofil på Google Business Profile. Google fremhæver virksomheder med en Google Business Profile.
Din virksomhed bliver eksponeret for lokale søgninger i den lokale liste. Din virksomhedsprofil vil blive vist i højre side af søgeresultaterne, hvis der søges på dit brand.
Når du oprette en Google Business Profil genereres din virksomheds placering i Google Map.
Det er vigtigt at sikre sig, at alle oplysninger er korrekte, så brugerne kan finde de oplysninger, de søger efter. Dette inkluderer navn, adresse og telefonnummer (NAP) og åbningstider.
Optimering af indhold på Google Business Profile
Sørg for at indholdet matcher det dine potentielle kunder søger efter. En søgeordsanalyse vil kunne give indblik i segmenternes søgeadfærd og dermed lokale søgeord.
2. Konsistens i NAP-information
NAP står for Name, Address and Phone number. Sørg for at informationen er konsistent på tværs af alle online platforme.
3. Få kunderne til at bedømme din virksomhed
Bed dine kunder om at bedømme din virksomhed. Indsamle og svar på anmeldelser fra Google Business Profile, Trustpilot og Yelp.
4. On-page optimering
En lokal søgeordsanalyse giver indblik i, hvilke lokale søgeord, brugerne anvender. Denne data kan bruges til at vurdere, hvilke lokale søgeord er mest relevante for jer som f.eks. søgeord + by.
Hvis man er tandlæge, frisør, fysioterapeut eller lignende og har flere fysiske placeringer i landet, kan det være en god ide at lave landingsite for hver enkel lokation.
Siderne skal indeholde sidetitler, metabeskrivelser, overskrifter (H1, H2 osv.) interne links og alt-tags, som tilføjes billeder. Disse komponenter er vigtige for at øge synligheden i de lokale søgeresultater.
5. Lokale links
Med lokale links styrkes din lokale relevans på lokale søgninger. Lokale links anses nemlig af søgemaskinerne, som værende en “anbefaling”, og er dermed med til at bestemme din placering i søgeresultaterne. Hvert lokale link ses som værende en anbefaling fra lokalområdet.
Så ved at få lokale troværdige links til din hjemmeside øges din virksomheds placering i søgeresultaterne, som betyder mere lokal synlighed, mere trafik til din hjemmeside fra søgemaskinerne og de linkende hjemmesider og ultimativt mere salg.
Med relevant indhold, som gavner lokalområdet, kan man række ud til lokale virksomheder som f.eks. bloggere, nyhedssites, organisationer, virksomheder om at dele indhold eller linke til hjemmesiden.
6. Struktureret data – schema markup
Schema markups (fra Schema.org) er en standardiseret kode, som ligges ind i hjemmesiden. Schema markups hjælper søgemaskinerne med at forstå hjemmesidens indhold og potentielt forbedre beskrivelsen (rich snippets) i søgeresultaterne (SERPs).
Rich snippets er SERP features (FAQ, artikler, priser, billeder, anmeldelser mv.), der er et resultat af hjemmesider, der er markerede ved hjælp af struktureret data. Brug af schema markups kan have en positiv indflydelse på hjemmesidens placering i søgeresultaterne.
Nedestående schema markups anbefales til lokal SEO:
- Review Rich Results
- Breadcrumb Rich Results
- Sitelike Rich Results
- LocalBusiness
Har du spørgsmål?
Du er velkommen til at kontakte mig på telefon 30 82 26 26 eller maile mig på lene@thinkweb.dk
God fornøjelse med arbejdet!