Hvad er SEO?

SEO eller søgemaskineoptimering er en metode, som hjælper med at synliggøre din virksomhed, produkter og services i Googles søgeordsresultater (SERP).

Ved brug af SEO kan du optimere din hjemmeside eller webshop, så den kommer frem i søgeresultaterne præcis på de søgeord, som dine potentielle kunder søger på. SEO er en forkortelse af det engelsk begreb Search Engine Optimization.

Hvorfor er SEO effektivt?

SEO er effektivt, fordi du kan øge trafikken til din hjemmeside og dermed maksimerer konverteringerne online. Jo højere placering i toppen af søgemaskinernes søgeresultater (SERP) på relevante søgeord eller fraser, desto større er sandsynligheden, at hjemmesiden bliver besøgt af potentielle kunder. Med en placering i top 3 og før dine konkurrenter vil du kunne skabe mere synlighed og flere konverteringer. Søgemaskinerne opdaterer deres algoritmer hele tiden og det betyder, at når man arbejder med søgemaskineoptimering, er det vigtigt, at være opdateret på de nyeste tendenser, metoder, værktøj og best-practices i branchen.

Søgemaskineoptimering er ikke kun for websites. SEO er relevant for alt online indhold så som YouTube videoer, webshops, market place.

SEO konsulent, Lene Sachs, SEO-resultater

Hvorfor SEO?

SEO er vigtigt, fordi jo mere synlighed og gode placeringer i søgemaskinernes søgeresultater (SERP) desto bedre er dine chancer for, at potentielle kunder klikker sig ind på din hjemmeside eller webshop frem for, at dine konkurrenter snupper dem.

SEO er i talrige undersøgelser kåret, som en af de mest cost-effektive marketingkanaler.

  • Dit brand – Topplaceringer i Google øger kendskabet til din virksomhed, produkter og services
  • Synlighed – Jo bedre placeringer i søgeresultaterne, desto flere kliks til din hjemmeside
  • Omsætning – Jo flere besøgende på din hjemmeside, desto flere konverteringer
  • Dine kunder – Du får mere viden om dine kunder behov og adfærd
  • Konkurrenterne – Mere indsigt i konkurrenternes strategier

Vidste du?

98% af alle online-færden begynder med en søgemaskine

Du vidste det godt allerede: For hvordan kommer du i det hele taget rundt på nettet, hvis du ikke bruger en søgemaskine som Google, Bing eller Yahoo?

Kilde: im Forza

Er SEO kun for store virksomheder?

Nej, uanset størrelse bliver en SEO-strategi vigtigere og vigtigere, da flere og flere danskere bruger søgemaskiner

  • 95% af danskerne foretrækker Google fremfor andre søgemaskiner.
  • 70% af dem, der søger på Google, klikker på SEO-tekster frem for Google Ads pga. banner-blindhed.

Vidste du?

98% af brugerne klikker ikke videre

Når vi søger, scanner vi den første side hurtigt og kommer aldrig længere. NNGroups forskning viser, at kun 2% af brugerne klikker videre til side 2.

Kilde: NNGroup.com

Hvordan laver man SEO?

Jeg arbejder med en holistisk tilgang til SEO, da flere discipliner er med til at skabe succesfulde resultater.

Strategi

SEO-strategi

Søgeordsanalyse og markedsanalyse ligger et fundament for en strategi og søgeordsplan.

SEO-teknisk analyse

Kravspecifikation beskriver optimering af tekniske og indholdsmæssige fejl og mangler.

Fundament

SEO-tekster

Udarbejdelse af nye meta-tekster og SEO-tekster til websider samt optimering af indhold.

ON-PAGE

Optimering af indholdsmæssige fejl og mangler.

TEKNISK SEO

Optimering af tekniske fejl og mangler.

Effektivitet

Monitorering og rapportering

Overvågning af ranking på søgemaskinerne.

Optimering

Løbende justering og tilpasning af eksisterende indhold og plan.

Link building

Analyse

Relevante link building-muligheder, der findes hos ledende og respekterede online medier inden for branchen.

OFF-PAGE

Etablere links til din hjemmeside fra andre hjemmesider.

Hvorfor skal du hyre en SEO-konsulent?

  • Tid – Det tager tid at komme til tops i søgeresultaterne
  • Fokus – SEO tager fokus fra dit kerneprodukt og dine kunder
  • Ekspertise – SEO kræver, at man skal kunne mestre nye discipliner
  • Omsætning – Tid på SEO kontra tab af fokus på din virksomhed

Med mere end 15 års erfaring med SEO og digital marketing for danske og udenlandske virksomheder, kan jeg give dig en professionel rådgivning og hjælp til en løsning, der skaber bedre placeringer, mere trafik og flere konverteringer online.

  • Bedre placeringer i søgeresultaterne

    Få rådgivning om hvad der skal til for at opnå topplaceringer på side 1.

  • Et knivskarpt fokus på søgeadfærden

    Få afdækket dine kunders behov og pain points med datadrevet marketing.

  • Brugerorienteret kommunikation

    Få klikbare SEO-tekster, der vækker interesse og skaber trafik til din hjemmeside.

  • SEO kræver et teknisk fundament

    Få styr på det tekniske set-up og søgemaskinernes algoritmer.

Hvad koster SEO?

Det er selvfølgelig et vigtigt spørgsmål, hvad koster SEO?

Prisen kommer an på, hvilken SEO-løsning, du vælger. For mindre virksomheder kan det være mere lukrativt at outsource SEO-opgaven, i stedet for at ansætte eller oplære en medarbejder.

Flere af mine kunder vælger at outsource søgemaskineoptimering. Især for mindre virksomheder er der flere fordele ved denne løsning, fordi SEO-optimering kræver et langsigtet perspektiv, og at man skal kunne mestre mange ekspertiser på en gang.

Soegemaskine optimering, Lene Sachs, kunde

Kom i gang med 8 tips

  • Få styr på indeksering

    Indeksering er Googles forståelse for vores website. Søgemaskinerne indsamler materiale fra websitet, og vurderer hvad siden handler om, og hvilke ord den skal findes på i Googles indeks.

  • Grundig søgeordsanalyse er altafgørende

    Formålet med en søgeordsanalyse er at skabe et match mellem:

    • De ord, vi bruger på hjemmesiden/webshoppen.
    • De ord, kunderne bruger til at søge efter dine ydelser/produkter.
  • Skriv først til mennesker, dernæst til Google

    Dine kunder skal have en god tekst, og Google skal have en god tekst. Fokuser først på dine kunder, og ram deres behov med de tekster, du skriver. Derefter kan du tænke relevante søgeord i teksten. Vær opmærksom på, at det skal komme i et naturligt flow.

  • Skab sammenhæng i on-page optimering

    Skab en rød tråd i alle elementerne.

  • Sørg for at have et mobilvenligt website

    Du skal have et mobilvenligt website af to årsager: Brugervenligheden og SEO. Google ranker mobilvenlige websites højere.

  • Optimer din loadhastighed

    Google belønner, når websitet har en hurtig loadhastighed. Loadhastigheden påvirker også salget. Jo hurtigere dit website er, jo flere konverteringer vil du få.

  • Optimer mod kunderejsen

    Opdel dine kunder i forskellige kategorier afhængigt af, hvor langt de er fra at købe hos dig. Du kan lave søgeordsanalysen ud fra de forskellige steps i kunderejsen.

  • Boost din CTR

    CTR står for Click Through Rate, og dækker over, hvor mange procent, der klikkes på dit resultat frem for andre. Du kan booste din CTR med velskrevne titler og meta-beskrivelser.

Anmeldelser

Glade kunder om samarbejdet

Med en målrettet indsats har vi sammen fået skabt flere kunder og mere omsætning.

Et snart 1½ år samarbejde med THINKWEB på primært fire fokusområder har forandret og synliggjort vores profil, så vi bl.a. konstant øger antallet at top-1 rankings og CTR. Noget vi på ingen måde kunne have gennemført uden saglig og kyndig rådgivning.

Jens Blach Andersen VP Sales, AcouSort

Lene er yderst kompetent og formår at levere resultater! Samarbejdet med THINKWEB har været både behageligt og uvurderlig i kampen for at øge synligheden på Google. Jeg kan varmt anbefale Lene til lignende opgaver.

Bente CanterTandlæge, Tandlægecanter

Lene stod for design og udvikling af min virksomheds nye hjemmeside, og jeg kan varmt anbefale virksomheden til lignende opgaver. Lene er kreativ og yderst behagelig at arbejde sammen med. Hun ramte plet med designet.

Helene Vangsted HoffmannAdvokat, Vangsted Advokatfirma

Kontakt

Kan jeg hjælpe dig?

Få min hjælp til at få flere kunder og mere omsætning med SEO. Få afklaring på dine spørgsmål om SEO, og om vi er et godt match.

Jeg glæder mig til at tale med dig.