Hvad betyder søgemaskineoptimering?

Ved brug af søgemaskineoptinering eller SEO kan du optimere din hjemmeside eller webshop, så den kommer frem i søgeresultaterne præcis på de søgeord og fraser, som dine potentielle kunder søger på. SEO er en forkortelse af det engelsk begreb Search Engine Optimization.

SEO er en metode, som hjælper med at synliggøre din virksomhed, produkter og services i Googles søgeordsresultater (SERP).

Hvorfor er SEO vigtigt for min virksomhed?

SEO er vigtigt for din virksomhed, fordi kunderne ofte i løbet af købsrejsen søger information på Google, inden de køber eller henvender sig til en virksomhed.

Jo flere topplaceringer desto bedre er chancerne for, at potentielle kunder klikker sig ind på din hjemmeside eller webshop, og inden konkurrenterne snupper dem.

Fakta om søgeadfærd

Google er danskernes favorit søgemaskine. Over 90% af alle søgningerne sker på Google. De fleste danskere, der planlægger et køb, starter første med informationssøgning på Google, inden de handler.

Det er alt afgørende at være synlig på Google, fordi:

  • Dit brand – Topplaceringer i Google opbygger brugertilliden og troværdigheden til brandet. Potentielle kunders kendskab til din virksomhed øges
  • Synlighed – Jo bedre topplaceringer i søgeresultaterne, desto flere klik til din hjemmeside
  • Omsætning – Jo flere besøgende på din hjemmeside, desto flere konverteringer
  • Dine kunder – Du får mere viden om dine kunders behov og søgeadfærd
  • Konkurrenterne – Mere indsigt i konkurrenternes strategier og nye muligheder

Vidste du?

Rekord onlinehandel

Undersøgelse fra Dansk Industri viser, at 87% af danskerne handler online. Onlineforbruget steg i 2024, og lander på en samlet andel på 133 mia. kr.

Er SEO kun for store virksomheder?

Nej, uanset om din målgruppe er B2B, B2C, D2C eller B2G, eller din virksomheden er lille eller mellemstor er tilstedværelsen i søgemaskinerne alt afgørende for din virksomheds omsætning.

Alt afhængigt af hvilket eco-systems din målgruppe befinder sig i (søgemaskinerne, AI-Chat, SoMe eller market places mv.), er det vigtigt at forstå målgruppens søgeadfærd, og i hvilke kanaler (eco-systems) målgruppen befinder sig i.

  • 4 ud af 10 forbrugere anvender AI-værktøjer, når de handler online viser en undersøgelse af Dansk Erhverv

Vidste du?

98% af brugerne se ikke side 2

Når vi søger, scanner vi den første side hurtigt og kommer aldrig længere end til side 1 på Google. NNGroups forskning viser, at kun 2% af brugerne klikker videre til søgeresultaterne på side 2.

Kilde: NNGroup.com

SEO-guide – Kom i gang med 6 tiltag

  • Forstå dine kunder

    En søgeordsanalyse giver dig indsigt i dine kunders søgeadfærd, købsrejse, og hvilke søgeord og søgefraser, de anvender.

  • SEO-tekster

    Skriv tekster, der er målrettede dine potentielle kunders behov, svar på deres problemstillinger, og hvad din virksomhed kan hjælpe med.

  • Brugeroplevelse

    Optimer hjemmesiden med relevant indhold og funktionaliteter, som skaber en merværdi for dine kunder. En enkel navigation hjælper til at forstå indholdet. Høj hastighed gør indlæsningen hurtigere især på mobilenheder.

  • Skab sammenhæng i on page optimering

    Skab en rød tråd i titler, metabeskrivelser, søgeord i teksterne og url’er. Optimer billeder og skriv ALT-tag tekster. Skab sidestruktur med H1, H2 tags.

  • Teknisk SEO

    Optimering af fejl og mangler som broken links og 404 fejl. Der kan også være manglende crawling og indeksering af sider eller problemer med https-omdirigeringer.

  • Link building

    Interne links hjælpe Google med at forstå hjemmesidens struktur. Links fra hjemmesider, viser din virksomheds autoritet i branchen.

Kontakt

Kan jeg hjælpe dig?

Få min hjælp til at få flere kunder og mere omsætning med SEO. Få afklaring på dine spørgsmål om SEO, og om vi er et godt match.

Jeg glæder mig til at tale med dig.