Lokal SEO: Flere leads og kunder med lokal synlighed online

Dine potentielle kunder foretager ofte lokale søgninger enten fra desktop eller mobiltelefon. De søger sandsynligvis på et søgeord eller frase samt en by som f.eks. “tandlæge + by”, “advokat + by”, sushi + by, “ejendomsmægler + by”, “pizzaria + by”.

Så hvis din virksomhed er lokalt orienteret, bør lokal SEO have dit fokus.

Her i artiklen giver jeg konkrete tips til, hvordan din virksomhed kan blive mere synlig i lokale søgninger.

Hvad er lokal SEO?

Lokal SEO sørger for at øge din virksomheds synlighed online i et geografisk afgrænset område nær din virksomhed.

Hvis en potentiel kunde i dit nærområde søger efter produkter eller ydelser, som din virksomhed tilbyder er det oplagt, at din virksomhed kommer frem i søgeresultaterne.

Hvorfor er lokal søgning vigtig?

Hvis din hjemmeside eller webshop ikke kommer frem i søgeresultaterne, så handler dine potentielle kunder et andet sted.

Når potentielle kunder foretager målrettede søgninger på specifikke brands, produkter, ydelser i et geografisk område, er kunden often nået langt i købsbeslutningen.

Lokale søgninger er ofte baseret på “her og nu” behov, altså at kunden er ivrig efter at foretage købet med det samme og vil typisk søge efter:

  • Et specifikt produkt / ydelse
  • Adresse og bruger Google Map til at vise vej
  • Åbningstider
  • Anmeldelser
  • Udvalg af lokale udbydere

Virksomhederne bruger også søgemaskinerne

Når forbrugerne finder en ny webshop, gør de det oftest via Google.

Det samme gør sig gældende for virksomhederne. Når B2B-indkøbere foretager indkøb på nettet, finder de webshops via Google.

b2b, handel, seokonsulent

Hvordan virker lokal SEO?

Som udgangspunkt virker lokal søgning på samme vis som “normal” SEO. Når du foretager en søgning, scanner Google indekset og viser de bedste resultat.

Dog er lokal søgemaskineoptimering en smule anderledes, fordi Google bruger andre rangerende faktorer til at vise lokale søgeresultater:

  • Lokation hvorfra personen søger
  • Googles “MAP pack”
  • Søgeord brugt i Google Business Profile
  • Antal af stjerner i Google Map
  • Anmeldelser i Google Business Profile

Googles MAP-pack

Googles “MAP” består af et sæt af 3 søgeresultater fra:

  • Google kort (Google MAP)
  • Visning af lokale forretninger eller virksomheder (Googles Biz søgeresultater fra”NAP”)
  • Organiske søgeresultater

Hvis du f.eks. søger på “Pizza + Virum“, vil søgeresultaterne vise Googles “MAP Pack” i toppen af søgeresultaterne.

 
lokal,seo, soegeresultater, seokonsulent, koebenhavn
  

Hvordan arbejder du med lokal SEO?

1. Opret profil på Google Business Profile

Du skal oprette en virksomhedsprofil på Google Business Profile. Google fremhæver virksomheder med en Google Business Profile.

Din virksomhed bliver eksponeret for lokale søgninger med den lokale liste. Din virksomhedsprofil vil blive vist i højre side af søgeresultaterne, hvis der søges på dit brand.

2. Indhold på Google Business Profile

Sørg for at indholdet matcher det dine potentielle kunder søger efter. En søgeordsanalyse vil kunne give indblik i segmenternes søgeadfærd og dermed lokale søgeord.

3. Få kunderne til at bedømme din virksomhed

Bed dine kunder om at bedømme din virksomhed ved at indsamle kundeanmeldelser på Google Business Profile.

4. Lokalt indhold

Få omtale i de lokale medier, dette styrker din lokale synlighed online. Du kan skrive en artikle til din lokale avis eller lave annoncering lokalt.

5. Lokale links

Anskaf lokale links til at styrke din lokale relevans på lokale søgninger.

6. Struktureret data

Google bruger dette format til at kunne fortolke elementerne på din virksomheds hjemmeside. Struktureret data er vigtig at få implementeret i forbindelse med lokal søgning. Schema.org har et markup til lokale virksomheder, der hedder “localbusiness”.

Få hjælp til at styrke din synlighed online

Har du spørgsmål eller kommentarer er du velkommen til at kontakte mig på telefon 30 82 26 26 eller maile mig på lene@thinkweb.dk

God fornøjelse med arbejdet!

Bedste hilsener
Lene